למה יש לנו שיני בינה ?

השיניים שמתפתחות בשלב האחרון יכולות לגרום להרס לשאר השיניים הבריאות שלך . ובכל זאת יש מחלוקת גוברת לגבי שאלה אם אנחנו באמת צריכים לעקור אותם !

בדיוק כשאתה מגיע לגיל הבגרות, שיני הבינה שלך הופכות את הנוכחות שלהם בקצה הרחוק של הפה שלך. שיני בינה – שנקראות בצורה רשמית הטוחנת השלישית – הן הקבוצה האחרונה של שיניים שמתפתחות בדרך כלל בין גיל 17 ו -25 , שנקרא "גיל התבונה". עבור חלק, השיניים האלה באות בקלות. עבור רבים אחרים, שיני בינה לא מתפתחות כהלכה (אם בכלל), וצריכים להסיר אותם כדי להגן על פה בריא יותר . הערכה הוא כי 95 אחוזים של 8 בני אמריקאים "יש לי שיני בינה, ורובם יש מעט אם בכלל סיכוי לתפקד באופן נורמלי", אומר לואיס Rafetto, DMD, מנתח פה ולסתות בווילמינגטון, דל. אז אם שיני בינה הן כמעט חסרות תועלת במיליוני פיות , למה יש לנו אותם? תאוריה אחת היא בפיהם של אבותינו. אדם הקדמון היה זקוק שורה נוספת של שיניים ללעוס את האוכל שלהם: דיאטה של פריטים לא מבושלים, קשים כמו שורשים, אגוזים, ובשר. "אני לא מומחה לאנתרופולוגיה, אבל ברור שהצורך ותועלת של שיני בינה בעבר עולה כי בצורך של היום," אומר ד"ר Rafetto. למרות שזה נדיר, כמה אנשים שנולדו היום לא לפתח שיני בינה. למה? סביר להניח בגלל צמצום הגודל בלסת שלנו ופנים על 20,000 השנים האחרונות, אומר ג'ון הוקס, PhD, פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת ויסקונסין במדיסון ומומחה באבולוציה אנושית. הוא מוסיף כי חוסר שיני בינה הוא שכיח יותר באוכלוסיות חקלאיות מאשר בציידים-לקטים (כמו האבוריג'ינים אוסטרליים) היום. הצרות עם שיני בינה והאנטומיה היא בשורש רוב הבעיות עם שיני בינה, אומר תומאס דודסון, DMD, MPH, פרופסור לכירורגית פה ולסתות בבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת הרווארד ומנהל המרכז למחקר קליני יישומית בבית החולים כלליים מסצ'וסטס בבוסטון. "או שהלסתות קטנות מדי או שיניים עצמם גדולות מדי ללסת," הוא אומר. זה מוסיף עוד צפיפות לפה . ד"ר דודסון אומר כנראה מתוכנתות טוחנות שלישיות לצמח בסוף שנות העשרה או בשנות העשרים, כאשר הלסת תהיה גדולה מספיק לקבוצה נוספת של שיניים טוחנות. אבל היום, שיני בינה לעתים קרובות אינן משתפות פעולה עם השינויים הטבעיים של האדם. בגלל חוסר המקום, טוחנות יכולות לגדול לצדדים, רק לצאת באופן חלקי מהחניכיים (המכונות "שיני בינה משופעות באופן חלקי"), או להילכד בחניכיים ובעצם הלסת ("שיני בינה משופעות"). דודסון אומר שיני בינה משופעות באופן חלקי מזוהמות כרוניות עם חיידקים הקשורים בזיהום, דלקת, עששת, מחלות חניכיים ו. בגלל שהם כל כך רחוקים בפה, קשה לשמור אותם נקיים ולהיפטר מהחיידקים. שיני בינה המשופעות באופן מלא גם יכולות להידבק ולהפריע על המיקום של השיניים הטוחנות האחרות. תוצאות אלו יכולות להתפשט מחוץ לפה, מה שגורם לבעיות בריאותיות אחרות. גם כאשר שיני בינה מתפתחות באופן מלא ("התפרצות" מתוך החניכיים), הם עדיין יכולות להוות בעיה לפה בריא. הנה, זה הכול העניין של מיקום, מיקום, מיקום. הטוחנות השלישיות הן כל כך רחוק אחורה בפה שזה קל למזון ללהילכד, שמובילות לעוד חדשות רעות: שלט, עששת, ומחלות חניכיים, אומר דודסון. אנשים רבים פשוט לא יכולים להגיע אליהם לצחצח ולהשתמש בחוט דנטלי מספיק טוב. כיצד לנהל שיני הבינה שלך? היא החלטה שיש לעשות עם רופא השיניים שלך או מנתח פה. ההסרה אן העקירה שלהם היא לא תמיד מובנת מאליו אם הם פרצו ומתפקדים באופן מלא. בצע את העצה של רופא השיניים שלך להשאיר אותם ללא מחלות חניכיים. בגלל שלשיני הבינה יש נטייה לבעיות, תצטרך לעמוד על המשמר על היגיינת פה . אם שיני בינה מראות סימנים של מחלה או ריקבון, אופא השיניים שלך באמת אז ימליץ על תהליך עקירה.

ניתוח שיני בינה:

Rafetto אומר שזה חשוב כדי לקבל שיני בינה שנבדקו במהלך שנות העשרה שלך. רופאי שיניים ומנתחים אוראליים יכולים לקבוע אם השיניים תהיה פונקציונליות או עלול לגרום לבעיות בהמשך הדרך. אם יש בעיות חשודות, "זה חכם כדי לעקור [שן או שיניים]לפני גרימת נזק שקשה לתקן ", הוא אומר. אם תתקבל ההחלטה להוציא אותם, Rafetto מייעץ לא לחכות. הניתוח הוא בדרך כלל פחות מסובך באנשים צעירים, הוא אומר, כי השורשים הם פחות מבוססים ו, באופן כללי, ריפוי הוא קל יותר. העמותה האמריקאית לבריאות הציבור (APHA) יש דעה אחרת. הקבוצה אומרת את האפשרות של בעיות בעתיד היא לא סיבה חוקית להסרת שיניים, כי הם ללא תסמינים, כלומר הם לא מראים סימפטומים של מחלה. APHA פרסם הצהרת מדיניות בשינה 2008 בטענה כי מה שהיא מכנה "ההסרה מניעתית" היא במידה רבה מיותרת, בזבוז מיליארדים דולרים על בריאות, ומעמיד בסיכון לסיבוכים ניתוחיים של אנשים. דודסון וRafetto ממהרים לומר כי "ללא תסמינים" לא אומר "ללא מחלה." אתה יכול לפתח מחלת שיניים היטב לפני שאתה מרגיש כל סימפטומים אחרים ע"י כאב או ניסיון, הם אומרים. מהם הסיכונים הפוטנציאליים של ניתוח שיני בינה? כמו בכל ניתוח, זיהום אפשרי, ויש סיכונים הקשורים להרדמה. דודסון אומר שיש סיכוי קל של פגיעה עצבית, אבל אם זה קורה, זה בדרך כלל בעיה זמנית. מייד לאחר ההליך, יהיה לך כאב ונפיחות, אבל המנתח שלך יציע משככי כאבים ואולי ירשום משככי כאבים חזקים,. כיצד לנהל שיני הבינה שלך סופו של דבר זה תלוי בהחלטה שלך.

ד"ר ניג'ם שאוכת-מרפאה להשתלות וטיפולי שיניים -רופא שיניים מומחה. כתובתנו : זכרון יעקב רח' ז'בוטינסקי 20 050-571-2958

מקור