מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול באזור העיסה של השן שהליבה שלה , נגועה , או מתה . העיסה היא חומר רך במרכז של השן שמורכבת מעצבים , כלי דם ,ורקמת חיבור . תא העיסה הוא החלק החלול במרכז של השן שמכילה את העיסה ,והיא ממשיכה במורד תעלות שמרחיבות דרך השורשים של השיניים ולתוך העצם שמסביב. לפעמים יש שורש אחד או יותר , אבל לכולם יש תעלה אחת לפחות . טיפול שורש , הינו התהליך הנכונן ביותר להליך שמטפל בעצב של השן . טיפולי שורש הוא מומחיות של רפוא שיניים העוסק באופן ספציפי עם מוך השן ורקמות המקיפות את השורש של השן . בעיה טיפול שורש עשוי להיות מטופלים על ידי רופא שיניים כללי או על ידי רופא אנדודונט- הוא רופא שיניים שעבר בצורה מקצועית אימונים מיוחדים ומי שמתמקצע ומתמקד במיוחד בטיפולי שורש – רופאי שיניים כלליים מוסמכים לבצע טיפול שורש אך עשויים להפנות חולה לרופא אינדודנט אםהשן היא מסובכת במיוחד או מטופלת בפעם השנייה .. כאשר מטופל עובר טיפול השורש ,העיסה של השן מוסרת וכל תא התעלות והעיסה של השן ממולאות ונאטמות בכדי למנוע מחיידקים לעשות זיהום .

מה קורה במהלך הליך טיפול שורש ?

teth3

כדי לוודא ששן אכן דורשת טיפול שורש , רופא השיניים ייקחו צילום X -ray של השורש רק אז יכול לבצע בדיקת עיסה . רוב הבדיקות כרוכות בהצבת עיסת גירוי קר על השן כדי לבדוק תגובה בריאה . הבדיקה מתבצעת על כמה שיניים בכדי לבדוק את התגובות . אז טיפול השורש יושלם בביקורים אחד או שניים . רופא השיניים יקבעו אם טיפול השורש יטופל באחד או שני ביקורים בהתבסס על הגודל ומשך הזמן של מורסה (היא אזור מוגלתי המוקף ברקמות מתות. זהו ריכוז של נויטרופילים שהצטבר בתוך רקמות, בעקבות תהליך דלקתי בתגובה לזיהום-ויקיפידיה )וגורמים אחרים . שן עשוי להיות מטופל בשתי פגישות אם הוא מקבל טיפול ( שטופל בפעם שנייה ) . ע"י אנתודנט ,וכמה רופאי שיניים כלליים , לעתים קרובות יבצעו טיפול שורש באמצעות מיקרוסקופ המתחבר למכשיר מעל פיו של המטופל . זה מספק הגדלה שעוזר באיתור וטיפול בכל אזור האנטומיה ההכרחית בתוך השן.

לפני שמתחיל את טיפול השורש , רופא השיניים מרדים את השן עם הרדמה מקומית ( כמו לידוקאין ) כדי להבטיח נוחות למטופל . כאשר השן הפכה משותקת במידה מספקת , רופא השיניים ממקם את סכר גומי על השן . סכר הגומי מורכב ממהדק מתכת שמחזיק גיליון לטקס במקום סביב השן , כך שהוא יכול להישאר נקי ומבודד מרוק ומזהמים .. הפתיחה נעשית באמצעות החלק העליון של השן והעיסה הוסרה מהחלל והתעלות . ורק אז את התעלות מנקים עם היפוכלוריט נתרן או פתרון חיטוי אחר . אחרי זה מגדילים את הקוטר כדי לוודא שכל החומר של השן הנגוע מוסר ויש מקום למילוי תעלות השורש בצורה מלאה במילוי מיוחד. סדרה של צילומי רנטגן תילקח לאורך כל ההליך כדי לוודא שהמילוי שהגיעו לסוף של השורשו כלהתעלות לצורך ניקוי כראו. אם הטיפולי של השורש יסתיים בשתי פגישות ,רופא השיניים יחדיר חומר מיוחד כמו סידן הידרוקסיד במורד התעלה כדי לעזור להרוג את החיידקים בסוף הטיפול של השורש ויכולה לרשום אנטיביוטיקה כדי לסייע במאבק בזיהום . סתימה זמנית תיעשה לאטום את פתח השיניים ובפגישה שנייה יבוצע במשך שבוע מאוחר יותר או יותר . אם הטיפול יבוצע בבפגישה אחת , רופא השיניים יכול לדלג על החלק הזה וללכת ישירות למילוי תעלת השורש . כאשר טיפול השורש מתבצע בשלבים מלאים , רופא השיניים ממשיך להקהות את השיניים , להציב סכר גומי ,ולהסיר את חומר המילוי הזמני . התעלות ימולא ב percha Gutta כמו גומי – חומר שנקרא גם דבק איטום . אם הרופא האינודדנט מבצע את טיפול השורש ,סתימה זמנית תמוקם הפתח השן , ורופא השיניים הכללי יבצע את המילוי הקבוע . לאחר השלמת טיפול השורש ,הציפוי של השן צריך כתר כדי להגן עליו מפני שבירה בעתיד . הדבר נעשה בנקודת עוגן במורד אחת מהתעלות לספק משענת למילוי והשן תהיה בנויה עם מילוי קבוע . רופא השיניים יכולות לבחור לעשות את הכתר באופן מיידי , או אולי להמתין תקופה קצרה של זמן כדי לוודא שאין כאב בשיניים ורק אז אפשר להמשיך עם התהליך של הכתר .

ד"ר ניג'ם שאוכת-מרפאה להשתלות וטיפולי שיניים -רופא שיניים מומחה. כתובתנו : זכרון יעקב רח' ז'בוטינסקי 20 050-571-2958